De beloningen van social media: graag of liever niet?

Door Natascha Leenstra
op 22 januari 2018 om 8:28

Bekijk het hele verhaal

Dat we iedere dag al snel een paar uur aan het onderhoud van onze social media-kanalen besteden, wisten we al wel. Maar krijgen we daarvoor eigenlijk wel wat we willen?

Het onderwerp ‘Social Media’ stond centraal tijdens de eerste TEDxBreda Learning Session afgelopen woensdag 17 januari bij Avans Hogeschool in Breda. In februari en maart volgen er nog twee, bij Orion College en gemeente Breda.

 

Enrique Echenbach trapte in de volle zaal af met zijn schets van de toekomst, waarin niet geld, maar persoonlijke ratings de belangrijkste valuta zijn ‘to get things done’. Dopamine maakt in deze ‘liken = waarderen’-samenleving de dienst uit, want dit zogenaamde beloningsmolekuul komt vrij bij iedere like, share en retweet. Even swipen en je hebt weer die roes van blijheid en opwinding. Wie wil dat nu niet?

We moeten dat helemaal niet willen, blijkt uit het verhaal van Enrique. Want dat je met een hogere rating misschien een voorkeurspositie krijgt, heeft voor iedereen een keerzijde. ‘Minder populairen’ worden automatisch uitgesloten. En voor de ‘populairen’ kost het tonnen energie om continu de beste versie van zichzelf te presenteren. Want als anderen niet reageren zoals verwacht, heb je een teleurstelling te verwerken en een plan B nodig om er weer bovenop te komen. Bovendien is de dopamine-roes maar van korte duur. Om hetzelfde gevoel te houden moet je dus continu online bezig blijven.

Enrique pleit voor wilskracht: stel jezelf doelen, houd je focus in de realtime-wereld en wees je bewust van de keerzijdes van social media. Laat je dus niet afleiden door ‘snel online scoren’, maar geef aandacht aan dat wat jij wil bereiken.

 

Als je de discipline hebt om je social media-kanalen doelmatig te gebruiken, biedt dat voordelen op de arbeidsmarkt. Monique Brouwer ziet het steeds meer gebeuren: de dataverzameling rondom werknemers.

Nog even en recruiters hoeven niet meer actief te werven, maar jouw profiel komt gewoon naar hen toe, verzameld uit al die gegevens die online staan. Des te belangrijker wordt het dus om die informatie kloppend en op één lijn te houden: jouw Facebook-profielfoto kan net zo veelzeggend zijn als jouw introductietekst op LinkedIn. Wil je voor het juiste gevonden worden, dan zal je je profiel dus daarop aan moeten passen.

 

Om onderscheidend te kunnen zijn moet je wel eerst willen winnen, zegt Koen Joosen. Want als je niet wilt winnen, gaan anderen niet in je geloven. Authenticiteit, autoriteit, wederkerigheid, trots en schaarste, dat zijn volgens Koen de belangrijkste ingrediënten van een winnaarscampagne op social media.

Daarnaast zijn tijd om iets op te bouwen en het lef om te falen essentieel om vooruit te komen. Want door te proberen leer je en weet je wat er niet werkt. De mogelijkheden van social media liggen er. In een ochtend kan je zomaar een miljoen mensen bereiken. The only failure is not to try.

 

Maar Sammie Klinker- de unaniem gekozen winnaar van deze Learning Session- vraagt zich oprecht af wat nu eigenlijk de meerwaarde is van zoveel mensen tegelijk kunnen bereiken. Leuk voor een campagne, maar wat heb je nu echt aan die 400 vrienden op Facebook? Hoe sociaal zijn social media eigenlijk?

Sammie haalt het fenomeen ‘nose diven’ aan: in plaats van een open lichaamshouding en blik waarmee we contact maken, ligt onze focus 45 graden omlaag, naar onze telefoon. Al die tijd die we doorbrengen op social media, met het lezen en creëren van updates, is in feite niet-sociaal, omdat we de tijd niet samen in real-time doorbrengen. En als je niet actief bent op social media, mis je allerlei updates en word je bij een realtime-gesprek bijna buitengesloten.

Ook Sammie refereert aan het dopamine-gevoel dat social media ons kunnen geven. Ze quote uit een artikel van Business Insider “In essence, because we’re always on the hunt for that next thing that’ll make us feel good, it’s almost impossible for us to just be – and just being, research suggests, is one of the key ways to feel truly happy”.

We worden geprogrammeerd om aan onze telefoon gekluisterd te zitten, wachtend op een reactie, like of share of de volgende update waarvan we eigenlijk niet weten of het nu echt is of nep.

De echte uitdaging zit volgens Sammie niet in jouw aanwezigheid laten zien op social media, maar om juist aanwezig te zijn in het echte leven. Do not pick-up your phone: just be there, in the moment.

 

Tijdens de volgende TEDxBreda Learning Session bij de gemeente Breda op 27 februari zet TEDx het gesprek hierover voort met nieuwe sprekers. Benieuwd? Binnenkort verschijnt er meer info online. Hou onze kanalen dus goed in de gaten, maar zoals Enrique en Sammie zeggen, doe dit met mate ; )!

 

De beloningen van social media: graag of liever niet?
Natascha Leenstra

Leuk verhaal?
Delen en reageren is altijd een optie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *